Delfshaven Helpt blikt terug
Half maart moesten we ineens met z’n allen thuisblijven en voerde het Rijk strenge regels in. Allemaal maatregelen om te voorkomen dat veel mensen besmet zouden raken door het coronavirus. Inmiddels zijn we zestien weken verder. We raken langzaamaan gewend aan alle veranderingen. Er is ook duidelijk minder behoefte aan acute hulp en steun. Daarom gaat Delfshaven Helpt het vanaf 1 juli rustiger aandoen. Wél blijven onze samenwerkingspartners paraat om indien nodig weer in actie te komen. Want Delfshaven Helpt blijft ook de aankomende tijd nog hard nodig.
Een korte terugblik…
Op 16 maart, twee dagen na de lockdown, hadden we al een telefoonnummer en een website www.delfshavenhelpt.nl in de lucht. Tientallen buurtinitiatieven en instellingen sloten zich aan. Een kerngroep en een communicatiegroep ontstonden. En binnen een aparte werkgroep Kleurrijk probeerden we alle taal- en cultuurgroepen zo goed mogelijk te steunen. Er ontstonden ook protocollen over veiligheid, afstand houden, contactloos betalen, et cetera.
Met de hulp van heel veel vrijwilligers zijn ruim 330 hulpvragen beantwoord. Er bleek veel behoefte aan boodschappenhulp en ook de vraag naar laptops was groot. Samen regelden, maakten en bezorgden we maar liefst 750 voedselpakketten! Soms boden we maaltijden aan huis, kleine klusjes, ritjes. En af en toe wensten bewoners schuldhulp of muizenbestrijding, oppashulp of iemand die kon helpen een zonwering op te hangen tegen de hitte.
Het is hartverwarmend om te zien wat we met elkaar voor elkaar hebben gekregen.